Serwis wózków widłowych – uprawnienia

0 Comments


W dobie kryzysu każdy przedsiębiorca pragnie jak najwięcej zaoszczędzić. I wszystko to bardzo dobrze dopóty, dopóki nie będzie to czynione kosztem bezpieczeństwa i przepisów prawnych. Trzeba mieć świadomość, że nawet pozornie łatwe prace związane z konserwacją wózków widłowych mogą stwarzać istotne niebezpieczeństwo. Nawet najdrobniejsze odstępstwo od prawidłowej sztuki naprawy jak choćby za słabe lub za mocne dokręcenie śrubki może spowodować straty materialne, nie mówiąc już o zagrożeniu dla życia i zdrowia człowieka.

Serwis wózków widłowych

Wszelkiego rodzaju napraw i konserwacji wózków widłowych mogą podjąć się tylko licencjonowani serwisanci. W firmach zwykle funkcjonują dwa modele rozwiązania tego problemu. Jeden z nich zakłada, że serwis wózków widłowych miałby być wykonywane przez własnych ludzi. Inwestycja we własny potencjał firmy jest zawsze dobry. Jednak nie zawsze ta opcja jest optymalna. Wózki widłowe to wbrew pozorom skomplikowane maszyny, więc czasem może być trudno o części zamienne czy inny odpowiedni sprzęt. Drugą i chyba najbardziej oczywistą opcją jest korzystanie tylko i wyłącznie z zewnętrznych film. Jednak najlepszym wyjściem jest chyba połączenie tych dwóch nurtów, czyli zatrudnienie bądź wyszkolenie pracownika z odpowiednimi uprawnieniami do napraw doraźnych, a w razie większych usterek pozostaje dzwonić po sprawdzony zewnętrzny serwis wózków widłowych.

Konserwator wózka widłowego

Aby zostać konserwatorem, a tym samym móc samodzielnie wykonywać serwis wózków widłowych, należy spełnić następujące kryteria:

  • Posiadać ukończony 18 rok życia
  • Posiadać aktualne orzeczenie lekarskie o braku jakichkolwiek przeciwwskazań do pracy w charakterze konserwatora wózków widłowych (urządzeń transportu bliskiego)
  • Posiadać potwierdzenie ukończonego szkolenia na konserwatora
  • Przystąpić i zaliczyć egzamin Urzędu Dozoru Technicznego

Egzamin przed Urzędem Dozoru Technicznego

  • znajomość norm i przepisów prawnych traktujących o dozorze technicznym
  • znajomość warunków eksploatacji, a co za tym idzie instrukcji urządzeń eksploatowanych
  • znajomość dokumentacji techniczno-ruchowej UTB
  • znajomość zasad wykonywania czynności serwisowych/konserwacyjnych
  • znajomość przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *